Ben je een hamster of heb je de X-factor van bevlogenheid?


Ben je een hamster?

Keihard draaien ze rond in hun molentje. Hamsters werken heel hard en vol overgave en ze lijken er nog veel plezier in te hebben ook. Wij mensen zijn er ook goed in. Doe jij ook dingen die je belangrijk vindt en werk je er keihard aan? Als je niet bereikt wat je wil of geen erkenning krijgt voor wat je doet, ga je dan nog harder werken? Nog meer van hetzelfde doen? Als je blijft hamsteren verlies je het plezier in je werk, zie je geen mogelijkheden meer om jezelf te verbeteren en om bevlogenheid te ervaren!

Leidinggevenden, collega’s en klanten zien in deze situatie steeds minder je toegevoegde waarde. Ook al werk je hard, je ziet dan niet hoe je leukere resultaten kunt bereiken, waarschijnlijk ook niet wat er om je heen verandert en hoe je daarbij kunt aanhaken. De kans is groot dat je gefrustreerd raakt, je wordt dan boos op anderen die niet zien hoe erg je je best doet en je gaat klagen. Kortom, je raakt afgehaakt. Je bent ook niet meer die leuke collega, goede medewerker of de beste adviseur voor je klant die je ooit was. Dat kan je dan allemaal niet meer zoveel schelen, je hebt je best gedaan maar dat werd niet gezien.

Als je niet afhaakt en nóg harder gaat werken door extra dingen te gaan doen die anderen laten liggen of die in jouw ogen noodzakelijk zijn voor je werkgever, creëer je een ander probleem voor jezelf. Je werk kost je dan meer energie dan goed voor je is en je kunt je een roepende in de woestijn voelen. Je bent dan immers veel bezig met brandjes blussen en problemen oplossen die in jouw ogen door anderen zijn veroorzaakt. In deze situatie ben je over-verantwoordelijk en gestrest. Dat straal je ook uit naar je omgeving.

Heb je de X-factor van bevlogenheid?

Uiteraard helpt het als je hard werkt aan zaken die jij belangrijk vindt, zeker als dit aansluit bij jouw persoonlijke normen en waarden. Echter, je toegevoegde waarde vergroot je door die dingen te doen die van belang zijn voor de organisatie waarvoor je werkt. In die situatie zijn de organisatiedoelen en jouw persoonlijke interesses met elkaar verbonden. Je bent bevlogen, draagt maximaal bij aan het succes van de organisatie, je haalt energie uit je werk en je straalt plezier uit. Zie deze “X-factor van bevlogenheid” in onderstaand plaatje.

Dus stop met hamsteren en andere zaken waar je niet gelukkig van wordt en start met werken vanuit bevlogenheid!

Hoe doe je dat?

  1. Weet wat je belangrijk vindt, spreek dat uit en handel ernaar.
  2. Weet waar je toegevoegde waarde ligt voor je werkgever en/of je klant.
  3. Neem persoonlijk leiderschap en de verantwoordelijkheid om optimaal bij te dragen aan het succes van de organisatie waarvoor je werkt.

Hoe kun je als leider de bevlogenheid van je medewerkers vergroten?

  1. Bepaal en draag uit wat belangrijk is voor je organisatie. Door een duidelijke missie, visie, kernwaarden en doelen.
  2. Weet niet alleen welke bijdrage je individuele medewerkers hieraan leveren en waar ze goed in zijn, maar krijg ook inzicht in hun persoonlijke doelen, normen en waarden.
  3. Bespreek in hoeverre er aansluiting is tussen de organisatiedoelen en (kern-) waarden en de ambities, wensen, normen en waarden van de individuele medewerkers én wat er nodig is om deze aansluiting (nog meer) te verbeteren.

Inzicht in de vlakken die de X-factor van bevlogenheid beïnvloeden is voor alle partijen de start van het vergroten van persoonlijk en organisatie succes!

Is dat makkelijker gezegd dan gedaan? Ik help je graag met een interactieve teamsessie waarin we met al het voorgaande op een vloerkleed stappen kunnen zetten. Dit is niet alleen interessant om de bevlogenheid van bestaande medewerkers te vergroten maar ook als onderdeel van onboarding van nieuwe medewerkers. Ook kan ik je begeleiden door persoonlijke coaching. Daarbij kunnen we samen bovengenoemde zaken waarop je nog geen helder beeld hebt invullen en stappen bepalen om je plan uit te voeren. Neem vrijblijvend contact met me op om de mogelijkheden te bespreken.

Facebooktwitterlinkedin